موفقیت،نامحدود! .. سلامتی،شادی،ثروت

.: یه روزی ، یه جایی ، یه جوری ، یه کسی ، یه چیزی ... صبر داشته باش :.

موفقیت،نامحدود! .. سلامتی،شادی،ثروت

.: یه روزی ، یه جایی ، یه جوری ، یه کسی ، یه چیزی ... صبر داشته باش :.

بیشتر تفریح کنیم ، کار را به تفریح تبدیل کنیم + تمرین عملی

  

انسان ها به تفریح علاقه مندند و به آن نیاز دارند . تفریح منحصر به مطالعه و تماشای فیلم و یا سفر و جهانگردی نیست . بعضی ها خودشان را از هواپیمای در حال پرواز به بیرون پرتاب می کنند ، بدون اینکه حتی هواپیما دچار نقص فنی شده باشد ! این افراد می خواهند برای تفریح .....

 ...  دقایقی در اقیانوس هوا قوطه بخورند و سپس چترشان را باز کنند تا سالم به زمین برسند . بعضی دیگر با موتور سیکلت به سرعت از سطح شیبدار بالا می روند تا پس از اینکه پشتکی در هوا زدند ، به روی زمین فرود بیایند . دنیای ورزش پر است از تفریح های خطرناک ، از اسکی روی برف و آب گرفته تا مسابقه موتور سواری و انومبیل رانی سرعت و راگبی و صخره نوردی و کایت سواری و مانند اینها . 


اما به راستی تفریح با کار چه فرقی دارد ؟ کار نوعی فعالیت است که به صرف وقت و انرژی نیاز دارد ، تفریح هم همینطور . پس تفاوت اساسی آن ها در چیست ؟ در نظر بعضی ها مطالعه کتاب یا تماشای فیلم تفریح به حساب می آید ، اما نجاری کار است . در نظر کسانی هم موضوع بر عکس است . کم نیستند کارمندان ، دانش آموزان یا معلمانی که در روزهای تعطیل به عنوان تفریح به کارهای نجاری ، منبت کاری ، فلزکاری ، تعمیرات و مانند اینها می پردازند و آن را کار به حساب نمی آورند . ویراستاران و غلط گیران و نمونه خوانان کتاب هم کارشان کتاب خوانی است . کسانی هم شغلشان بررسی و نقد فیلم است . آنها هم ممکن است این فعالیت ها را تفریح ندانند . پس چه نوع فعالیتی کار و چه نوع فعالیتی تفریح به حساب می آید ؟ 


دوست شوخ طبعی می گفت : " کار ، فعالیتی است که با آن کسب درآمد می کنی و تفریح فعالیتی است که درآمدت را خرج می کنی." این نظر ظاهرا درست به به نظر می رسد ، اما باز هم موارد استثنا زیاد است . کسانی را می شناسم که در اوقات فراغت به بیمارستان ها و خانه های سالمندان سر می زنند تا به آنها کمک کنند ، بدون اینکه چشم داشت مادی داشته باشند . قصدشان فقط رضای خداست نه تفریح . صفحات تاریخ نیز پر است از برده داری و بیگاری و کار کشیدن از انسان ها و مزد ندادن به آنها . پس شاید کسب درآمد هم ملاک خوبی نباشد . 


ملاحظه می کنید که موضوع کار و تفریح آن قدر ها هم روشن و بدون ابهام نیست . در زمینه فعالیت های هنری این ابهام نمایان تر است . مثلا آیا به طور قاطع می توان گفت که فعالیت هایی نظیر نوازندگی، خوانندگی ، نقاشی ، مجسمه سازی و خطاطی کار هستند یا تفریح ؟ شاید بتوان گفت که هرکسی برای خودش ملاک خاصی در مورد کار و تفریح دارد . شاید هم بتوان گفت که افراد فعالیت های مورد علاقه خود را تفریح و مابقی را کار به حساب می آورند . 


در اینجا یک پرسش مهم مطرح است : آیا می توان با تفریح کردن هم کسب درآمد کرد ؟  

* نظر افراد موفق :کیم وو چونگ میلیاردر معروف کره ای و صاحب کارخانه دوو در کتاب " سنگ فرش هر خیابان از طلاست  " می نویسد :" من هرگز برای تفریح به سفر یا سینما نرفته ام و شرمنده ام که حتی یک بار هم خانواده ام را کنار دریا نبرده ام . " این شخص ممکن است ساعت ها در یک نشست شغلی با دیگران جرو بحث کند و بیش از تماشای یک فیلم ( به قول خودش به سر و ته ) از آن کار لذت ببرد . برای سرزدن به کارخانه ، گسترش شرکت و ایجاد کارخانه های متعدد در کشورهای دیگر ( از جمله ایران  ) بزرگترین لذت است .
 

توماس ادیسون مخترع صدها و سیله ضروری ( از جمله چراق برق ) بیشتر وقتش را در آزمایشگاهش مشغول تحقیق بود . روزی یک نفر از او پرسید : " تو خسته نمی شوی که روزی 16 ساعت کار می کنی ؟ "  پاسخ او جالب بود . گفت : " من روزی 16 ساعت کار نمی کنم بلکه 16 ساعت تفریح می کنم ! "  
 

می توان گفت که افراد موفق کارشان را  پنوعی تفریح به حساب می آورند . سعادت بزرگی است که انسان از کارش لذت ببرد . کسانی که کارشان را دوست داشته یاشند حتما در آن کار موفق خواهند شد .
 

* استفاده از NLP  .تمرین عملی
به کمک NLP   می توانید احساس شادمانی و لذت را تقویت کنید . این کار با تغییر کیفیت های فرعی انجام می شود . یکی از فعالیت های مورد علاقه خود را در نظر آورید . خود را در حال انجام آن مجسم کنید . سعی کنید تصویر " خود احساس " و واضحی را در نظر آورید . اکنون تصویر را قدری بزرگ کنید چه احساسی دارید ؟ نور و رنگ را افزایش دهید ، صدا یا موسیقی به آن بیفزایید و در سایر کیفیتهای فرعی تغییر مطلوب را ایجاد کنید تا احساسات تقویت شود .

 

* راهکار آقای بندلر 


 

 این سه مرحله را فراموش نکنید: 


اول – به فعالیتی فکر کنید که از انجامش لذت می برید . به کیفیت های فرعی آن توجه کنید .
دوم – آن را بطور دقیق مجسم کنید و کیفیت های فرعی را تغییر دهید تا احساسات تقویت شود .
سوم – از شیوه " چرخش " استفاده کنید و سرعت را مرتب بالا ببرید . در حال چرخش سریع هر کاری را که می خواهید از آن لذت بیشتری ببرید در نظر مجسم سازید .
  

 

احساس تقویت شده را در نظر بیاورید و برای نیرومندتر شدن آن از " چرخش احساس " که در شماره های پیشین بیان شده است استفاده کنید . لذت را در کدام نقطه از بدنتان احساس می کنید ؟ این احساس به کدام طرف حرکت می کند ؟ فرض کنید که این احساس از قسمت میانی بدن شروع می شود و به طرف انگشتان پا حرکت می کند ، آنگاه به طرف سر ، بالا می آید تا به فرق سر برسد . سپس تغییر جهت می دهد و از طرف بینی پایین می آید و این حرکت دورانی یا بیضوی همچنان ادامه می یابد . بر سرعت حرکت آن بیفزایید تا احساس نیرومندتری پیدا کنید . اگر نتیجه معکوس گرفتید جهت حرکت را عوض کنید . 

مهدی مجرد زاده کرمانی
مجله موفقیت شماره 180 

 

 

یادمان باشد :‌ زینت انسان در سه چیز است :‌علم ، محبت ، آزادی . " افلاطون "
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد